یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم:

شبکه علمی کشور تا پایان اردیبهشت راه‌اندازی می‌شود


دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶:۰۰


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمبود امکانات سخت‌افزاری و مدیریت نامناسب از سوی شرکت مخابرات ایران را دو دلیل مهم تاخیر اجرای شبکه علمی کشور عنوان کرد و گفت: این شبکه که قرار بود دهه فجر سال گذشته رونمایی شود با رفع این مشکلات قرار است تا پایان اردیبهشت ماه راه‌اندازی و به طور رسمی در سراسر کشور گسترده شود.

وایمکس نیوز - محمد مهدی نژاد یکی از مهم ترین علل تاخیر ایجاد شبکه علمی کشور را تغییر مالکیت شرکت مخابرات ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت مخابرات ایران سهم مهمی در اجرای این پروژه داشته است، با خصوصی شدن آن شرایط مطرح شده با آنچه از قبل بود متفاوت شد. به گفته مهدی نژاد، این شرکت تصمیم داشت که مدیریت شبکه از لحاظ سخت‌افزاری را برعهده گیرد. وی افزود: این تبیین وظایف و اختیارات و نیز پرداخت هزینه‌های مرتبط بخشی از دلایل تاخیر اجرای شبکه علمی بود. وی بخش دیگر این تاخیر را آماده نشدن برخی سوییچ‌هایی که شرکت مخابرات خریداری کرده بود، عنوان کرد و گفت: یک سری سوییچ‌ها جوابگوی مشخصات این دوره نبود و نیاز به تغییراتی داشت.

وی همچنین گفت: وزارت ارتباطات برای خرید تجهیزات خود در گمرک با مشکلات بسیاری مواجه و این تجهیزات دیرتر از موقع مقرر وارد کشور شد. معاون وزیر علوم با بیان اینکه مذاکراتی با سازمان فناوری اطلاعات داشته‌ایم، گفت: هم‌اکنون این مشکلات در حال رفع شدن است و این شبکه اردیبهشت امسال راه‌اندازی می‌شود.

وی در مورد اختصاص بودجه برای راه‌اندازی این پروژه گفت: این شبکه در فاز اول تمام بودجه‌اش از سوی وزارت ارتباطات تامین می‌شود و با راه‌اندازی آن هر دو وزارتخانه علوم و ارتباطات سالانه حدود 7 میلیارد تومان هزینه می‌کنند. مهدی‌نژاد در مورد شبکه علمی کشور گفت: این شبکه نقطه عطفی در سیستم ارتباطی ما خواهد بود و اگر دانشگاهی دراین زمینه عقب بیفتد و نتواند دراین مسیر حرکت کند، مسوولان دانشگاه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های ایران

مهدی نژاد گفت: با ایجاد شبکه علمی کشور تمام آزمایشگاه‌ها به صورت یک شبکه یکپارچه به یکدیگر متصل می‌شوند و از این طریق وقت‌های خالی آزمایشگاه‌ها به نحو موثری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی همچنین افزود: پایگاه‌های اطلاعات علمی را بستر شبکه علمی قرار می‌دهیم.

حمایت وزارت ارتباطات از پروژه‌های دانشگاهی

معاون وزیر علوم گفت: امسال حمایت از پروژه‌های دانشگاهی قوی تر از سال‌های گذشته دنبال می‌شود و در وزارت ارتباطات از پروژه‌های ICT دانشجویان حمایت و سعی می‌کند این پروژه‌ها را برای رفع مشکلات داخلی کشور انجام دهد.

وی همچنین از اصلاح آیین‌نامه ارتقای پژوهش و فناوری و آیین‌نامه فرصت مطالعاتی در سال جدید خبر داد و گفت: آیین‌نامه ارتقای پژوهش و فناوری مهم‌ترین آیین‌نامه این وزاتخانه در بخش فناوری است که در سال جدید مورد اصلاح قرار می‌گیرد . وی افزود: همچنین آیین‌نامه فرصت‌های مطالعاتی را مورد بررسی قرارداده‌ایم و باید موضوعات مورد نیاز و تایید کشور در آن قرار گیرد.

امسال شاهد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت‌های تاسیس دانش‌بنیان سال گذشته تصویب شد، گفت: در بودجه امسال نیز هزار میلیارد تومان برای اختصاص به صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است و با تصویب اساسنامه و آیین نامه‌های مربوطه امسال شاهد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود. وی افزود: براساس این قانون به شرطی به استاد اجازه داده می شود تا وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شود که ایده محوری از خود داشته باشد و درکنار خود چند دانشجو را به کار گیرد تا آینده این دانشجویان تامین شود. مهدی‌نژاد با بیان اینکه متن پیشنهادی اساسنامه تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شده است، گفت: امیدواریم با تصویب این اساسنامه در سال جدید در این راستا گام‌های موثری برداریم.

گسترش مراکز رشد و پارک‌های علمی فناوری

معاون وزیر علوم در مورد مراکز رشد و پارک‌های علمی فناوری گفت: مراکز رشد و پارک‌های علمی فناوری نیز از لحاظ کیفی و کمی باید گسترش یابند به طوری که درپایان برنامه پنج ساله باید 50 هزار پارک علم و فناوری درکشور وجود داشته باشد.

وی همچنین تقویت پژوهش‌های هدفمند و کاربردی، ارتقای کیفیت پژوهش‌های دانشگاهی، افزایش تولید علمی و ادامه سیاست از ایده تا محصول را از برنامه‌های محوری معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم در سال جدید عنوان کرد.

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو